Mi az ESR-112 projekt?

Az ESR-112 projekt a Kormány 1312/2011. határozata alapján indult el azzal a céllal, hogy az Európai Unió más tagállamaihoz hasonlóan Magyarországon is hatékonyabbá váljon a 112-es európai segélyhívószám mögött meghúzódó segélynyújtás, kialakuljon a hívószám mögött egy egységes infokommunikációs rendszer, amely gyorsabbá teszi az információáramlást, s így akár életek mentéséhez is hozzájáruljon.

Az ESR-112 projekt háttere

Az Európa Tanács szándéka, hogy az Unió polgárai számára minden tagállamban azonos elvek alapján biztosítsa az egységes kapcsolatfelvétel lehetőségét a segítséget nyújtó készenléti szervekkel. Az Európai Unió területén 1991 óta működik a 112-es segélyhívószám, amely minden tagállamban egységes elvek alapján, a kor legújabb technológiai megoldásainak alkalmazásával, ingyenesen biztosítja a kapcsolatfelvétel lehetőségét a segítséget nyújtó készenléti szervekkel. Mára a 112-es szám szinte egész Európában az Európai Bizottság direktíváinak megfelelően ingyenesen hívható vezetékes vagy mobil telefonról.

Ugyan 1999-ben Magyarországon is bevezették a 112-es hívószámot, de nem épült ki mögötte az egységes informatikai háttér, így a 112 hazánkban eddig „csak” egy telefonos szolgáltatás volt, és a segélyhívásokat az EU-tagországoktól eltérő módon kezelték a készenléti szervek. A segélyhívások fogadása, a bejelentések kezelése, valamint a készenléti szervek közötti technikai együttműködés színvonala sajnos messze elmaradt a kor követelményeitől. Az informatika csak nagyon kis mértékben volt jelen a folyamatokban, lényegében a munkatársak heroikus erőfeszítései kellettek ahhoz, hogy elfogadható szinten kezeljék a segélykéréseket.

Mit hoz létre az ESR-112 projekt?

A projekt olyan átfogó infokommunikációs rendszert hoz létre, amely lehetővé teszi a készenléti szervek együttműködési folyamatainak korszerűsítését. Az ESR-112 projekt keretében kialakuló rendszer valós idejű adat- és hangkapcsolatot biztosít a készenléti szervek érintett szereplői, az irányítók és a végrehajtók között. A rendszer biztosítani fogja a kor követelményeinek megfelelő segélykérési csatornák (telefon, eCall, SMS, MMS, internet stb.) alkalmazhatóságát is. Miskolcon és Szombathelyen létrejöttek a segélykérések előszűrését biztosító hívásfogadó központok (HÍK), amelyek a nemzetközi tapasztalatok alapján tehermentesítik a tevékenységirányítókat azzal, hogy csak olyan eseményeket adnak át a készenléti szervek irányítóinak, amelyek valós beavatkozást, intézkedést igényelnek. A két HíK operátorai az informatikai rendszer segítségével térképen követve a hívás, illetve a bejelentés helyszínét - amelyet a rendszer automatikus helymeghatározással támogat -, azonnal rögzítik a hívó adatait és az esemény helyszínére vonatkozó információkat. Az operátorok előre meghatározott kérdezési protokoll mentén haladva gyűjtik az eseményhez kapcsolódó információkat, s az informatikai rendszer támogatásával döntenek az esemény kezelésébe bevonni szükséges készenléti szerv adott megyei tevékenységirányításához történő delegálásról. A kétirányú kapcsolat révén a tevékenységirányítók is kezdeményezhetik másik készenléti szerv utólagos bevonását, amennyiben szükségesnek tartják. A tevékenységirányításhoz delegált esemény adatlapok, esetlegesen az átkapcsolt hívással együtt az éppen szabad tevékenységirányító diszpécserhez kerülnek, aki a rögzített esemény helyszíne közelében tartózkodó járműveinek, erőforrásainak rendelkezésre állását a számítógépes térképen azonnal követheti. A hívásfogadó operátorok magyar és angol nyelven, valamint a környező országok nyelvein is tudnak a hívó féllel tárgyalni, szükség esetén tolmácsszolgáltatás igénybe vételével.

Az Egységes Segélyhívó Rendszer segítségével a bonyolult, sok embert érintő helyzetekben, katasztrófák vagy súlyos balesetek esetén akár mindhárom készenléti szerv diszpécsere közvetlen konferenciakapcsolásban tudja majd összehangolni irányítói tevékenységét, amit a rendszer teljes hang és adatintegrációs képessége révén biztosít.

 

 

magyar